entrance into Marina of Szigliget

Ha előre tudnánk, milyen eszközökkel érjük el a legjobb eredményeket, akkor nem kellene azon agyalni, milyen eszközbe fektessük az időnket és az energiánkat. Csak egy időgépre lenne szükségünk, és minden problémánk megoldódna.

De annak ellenére, hogy 2016-ot írunk, és a jövő, amibe Marty McFly megérkezett, már a múlté, az időutazás feltalálása még várat magára. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem tudunk a korábbi teljesítmény elemzése alapján néhány tájékozott jóslatba bocsátkozni arról, hogy merrefelé tartanak a dolgok: milyen lesz a marketing jövője… vagy a jövő marketingje.

Hiába jelennek meg új hálózatok és technológiák, és fejlődnek a meglévők, az inbound marketing időtállónak tűnik. A hálózati és technológiai változások beépíthetők az inbound marketing módszertanába, mely az idegenek bevonzásán, a látogatók követőkké alakításán, a követők vásárlókká (fogyasztókká) alakításán, valamint azon alapul, hogy az elégedett fogyasztókat a tartalmak további terjesztésére vegyék rá.

Az adatvezérelt marketing a jövő

Míg korábban hasznosnak tűnt az adatvezérelt marketing, ma már egyre inkább szükségszerűvé válik. A korábbi gyakorlattal szemben, ahol a marketingesek az ösztöneikre és a személyes preferenciáikra támaszkodtak, a jövőben minden lépésben adatok fogják segíteni a munkát. Így például a „Milyen színt használjunk?” kérdésre nem az lesz a válasz, hogy „Amilyenhez kedved van”, hanem az, hogy „Amelyik jobban teljesít az A/B teszten”.

A mai üzleti világ tudományosabb, mérhető megközelítést vár el a marketingtől, amihez elengedhetetlen szükség van az adatok gyűjtésére és elemzésére. Ahogy Sherlock Holmes mondta: „Szarvashiba elméletet alkotni adatok nélkül. Ugyanis akkor a tényeket igazítjuk a teóriákhoz, nem pedig a teóriát a tényekhez.” A detektív mondása nem csak az elméletekre, a jövő marketingjére is igaz lehet. Sherlock Holmes példájánál maradva, az adatközpontú marketing első lépése a megfigyelés. Figyelemmel kell kísérni a honlapok látogatását, a call-to-action (CTA), illetve a konverziós rátát, és minden olyan mutatót, amelyek fontosak az üzletünk számára. Ezt a megfigyelést a marketing elemző szoftverek megjelenése segíti, melyek a marketing művészetét fokozatosan tudománnyá alakítják.

Ha elég adatunk van, jön a követő lépés: a rendelkezésre álló adathalmaz tesztelése, valamint a tesztelés eredményei alapján hipotézisek felállítása. Minél több releváns adatot tudunk a vásárlókról és a marketing teljesítményéről, annál jobban lehet majd megjósolni, mely követőket alakíthatók ügyfelekké, hogy aztán rájuk fókuszáljunk a személyre szabott erőfeszítések során. Végül már csak az értékesítő csapatot kell ellátni olyan tartalmakkal, amelyek az üzletkötéshez szükségesek, és az ügyfél elégedetten fog távozni, hogy újabb potenciális ügyfelekkel ossza meg a tapasztalatait.

Személyre szabás a zavaró hirdetések ellen

Az internetezők nagy részét frusztrálja, ha a weboldal tartalmának semmi köze ahhoz, ami érdekli, ez pedig szükségessé teszi, hogy a marketingesek elvessék az egy kaptafára történő tartalomszolgáltatást. A személyre szóló szolgáltatáshoz nem elegendő a keresztnévvel ellátott email, de túlzásba sem szabad esni a személyes információk használata során a hirdetésekben. A cél a korábbi preferenciák és viselkedés alapján kiszámítani, mi érdekli az embereket.

Okos tartalmakkal többek között a kezdőlapot, az oldalakat és a call-to-action tartalmakat is személyre lehet szabni. Ennek köszönhetően más élményben részesülnek a weblap új látogatói, a követők és a vásárlók. Ehhez végig kell gondolni a potenciális ügyfelek jellemzőit és preferenciáit, hogy megértve őket megfelelő tartalmat szolgáltassunk nekik.

Integrált csomagok

Korábban az volt a jellemző, hogy a kereső szolgáltatás, a közösségi média marketing és a blogolás teljesen más platformon folyt, azonban így a különböző technológiák között szinte lehetetlen volt a kommunikáció. Egy ilyen rendszer nehézkes volt az átjárás. Az integrált marketing rendszerek megjelenésével ezek a „Frankenstein-rendszerek”elkezdtek eltűnni. Az egyetlen platformon elérhető szoftverek lehetővé teszik, hogy elkerüljük a különböző eszközök közötti elnevezésbeli különbségekből, eltérő számolási módszerekből adódó kavarodást.

Az integrált csomagból eddig jórészt hiányzott a fizetett hirdetés, azonban ez megváltozik. A helyesen használt fizetett hirdetésekkel be lehet indítani a vállalkozások növekedését. Ehhez átfogó kulcsszó listát kell készíteni, majd felmérni, mely kulcsszavak versenyképesek. A marketing során nem feltétlenül szükségesek ezek a fizetett hirdetések, azonban ha egy cég szeretne ilyen hirdetésekhez folyamodni, sokkal egyszerűbb a dolga, ha ezek is a marketing szoftverbe vannak integrálva. Nem csak a hirdetéseket, más munkafolyamatokat is integrálni lehet a marketing szoftverekbe, hogy a jövőben szorosabb integráció legyen elérhető a marketing, az értékesítés és a szolgáltatások között.

Organikus hirdetés

A tendencia azt mutatja, hogy egyre nő az organikus hirdetés szerepe, míg a „hagyományos” online reklám számos akadállyal néz szembe. Míg bizonyos böngészők automatikusan szüneteltetik a Flash hirdetéseket, más böngészőkben alkalmazásokkal lehet elérni ugyanezt,  mert az ilyen hirdetések zavarhatják az embereket. Ezzel szemben az organikus reklámokat úgy tervezik, hogy természetesen beleilljenek a publikációba, amelyet az emberek böngésznek, így maga a tartalom válik a hirdetéssé, és fordítva (például a szponzorált videóknál vagy online cikkeknél). A marketingesek ezekkel a tartalmakkal anélkül terjeszthetik ki a hatókörüket, hogy bárkit is zavarnának vele.

PC? Tablet? Okostelefon?

A 2015-ös „Mobilbarát” frissítés után a Google nem csak fontos tényezőnek tekinti a mobilra való optimalizálást, hanem felhasználja a rangsorolás során is. A Google a látogatók egységes élménye érdekében reszponzív dizájn használatát javasolja. Ezzel a designnal a tartalom automatikusan alkalmazkodik a különféle képernyőméretekhez és orientációkhoz. A keresőmotorok munkáját megkönnyíti, hogy ezek a weboldalak minden eszközön ugyanazt a HTML és URL kódot használják.

Milyen lesz a jövő marketingje?

A kérdésre, hogy milyen lesz a jövő marketingje, nem lehet teljesen biztos válasz adni, azonban a múltbeli tapasztalatok és a technológiai innovációk lehetővé teszik, hogy legalább megjósoljuk. Az aktuális folyamatok megfigyeléséből arra lehet következtetni, hogy a jövő marketingjében az adatvezéreltség mellett a személyre szabásnak, az integráltságnak, az organikusságnak és az okostelefon kompatibilitásnak is szerepe lesz. Amíg nem áll a rendelkezésünkre egy időgép, hogy pontosabb bepillantást nyerjünk a jövőbe, ezzel a jóslattal készülhetünk az elkövetkező évekre.

Szólj hozzá!

hozzászólás

MEGOSZTÁS
Előző cikkMire kerestünk idén? – 2015 a Google szemével
Következő cikkFacebook: 3 trend, ami átírja az online marketinget idén
Ládi Zsuzsa
A Debreceni Egyetem magyar alapképzésén végeztem 2012-ben, majd elvégeztem a finnugrisztika mesterképzést. Az egyetem elvégzését követően kezdtem különféle témában cikkeket fordítani. Az online marketing iránt a blogolás keltette fel az érdeklődésemet, amit azóta is folytatok. Az online marketingen belül kiemelten érdekel a videómarketing és a közösségi média, de változatos témában írok cikkeket a portálra és a Kamara Online online marketing rovatába. Cikkírás mellett foglalkozom kreatív írással és fordítással is.