Könnyű elveszteni a szemed elől a hosszú távú célokat, amikor lekötnek a mindennapi problémák. Íme nyolc tipp arról, hogyan jelölhetsz ki olyan célokat, amelyeket aztán el is érhetsz.

  1. Olyan célokat válassz, amelyeket tényleg el akarsz érni!

Ne olyan célt válassz, amit úgy érzel, el „kellene” érned, vagy olyat, amit más akar, hogy elérj. Csak olyan célokat tudsz elérni, amelyeket te magad szeretnél.

  1. Ne jelölj ki magadnak túl sok célt!

Egyszerre nem tudsz túl sok cél elérésére koncentrálni. Gondolj bele, inkább próbálkoznál tíz céllal, hogy félúton feladd mindegyiket, vagy választanál két olyan célt, amelyeket elérve életmód és életminőségbeli váltást érhetsz el?

Egyszerre sohasem lehet több célod, mint öt vagy hét. Ha csak most próbálkozol célok kijelölésével, akkor kezdetben ne válassz háromnál több célt! Például választhatsz egy célt az életed három fő területén: a karrierben, az egészség területén és a család szintjén.

  1. Írd le, és tekintsd át a céljaidat!

Teendő listához hasonlóan írd le a céljaidat. Ez segíthet abban, hogy elkötelezd magad irántuk, több cél esetében pedig abban, hogy megjegyezd őket.
Nem segít sokat, ha csak leírod őket, és utána rá se nézel a listára.
A listádat tedd feltűnő helyre, hogy bármikor lásd!

  1. Válassz rövid távú célokat, amelyek a hosszú távú céljaid eléréséhez vezetnek!

Egy rakás önálló cél választása javíthat némiképp az életeden, de ha ezek nem kapcsolódnak össze, akkor a nagyobb céljaidat nem éred el. Segíthet, ha elkezdesz hosszú távú célokban gondolkodni.

Például ha milliós üzletet szeretnél, azt időbe telik majd kiépíteni. Ahhoz, hogy motiváld magad, ünnepeld meg a kis győzelmeket: a nagy célodat építsd fel kisebb célokból. Például először indítsd be a weboldaladat, vagy az üzleted blogját, szerezd meg az első 100 vagy 1000 ügyfelet vagy amint elérsz egy adott pénzügyi célt. A kisebb céljaid akciótervként működhetnek, hogy elérd a nagyobbakat.

  1. Döntsd el, mit NEM fogsz csinálni!

Ha szem előtt tartod a hosszú távú céljaidat, kigyomlálhatod azokat a feladatokat, amelyek nem kapcsolódnak a legmagasabb prioritást élvező célodhoz.

Írj egy listát arról, hogy mit nem fogsz csinálni!
Például hogy nem vállalsz extra feladatokat a munkahelyeden vagy nem dolgozol a hétvégén.

A „nem” lista összeállítása után lehet, hogy jobban fog menni az, hogy nemet mondj az embereknek. Tiszta tervekkel könnyebb azt mondani: „Sajnálom, ezt most nem vállalhatom.”

  1. Legyenek S.M.A.R.T. terveid!

Valószínűleg már találkoztál a S.M.A.R.T. célkitűzéssel, de ha mégsem, akkor az alábbiakra figyelj oda:

Specific, tehát konkrét. Az olyan célok bukásra vannak ítélve, hogy pénzt fogok keresni ”, vagy „jobb formában leszek”, mert túl homályosak.

Measurable, azaz mérhető, mert tudnod kell, hol vagy a célod felé vezető úton. Például az „idén 80 000 fontot fogok keresni”, vagy „lefogyok 20 kilót” mind mérhető célok.

Achievable, tehát megvalósítható. Nem árt, ha az ember olyan célt tűz ki maga elé, amiért meg kell küzdenie, de ne válassz olyan célt, ami teljesen irreális.

Relevant, tehát témába vágó. A célodnak fontosnak kell lennie, és illeszkednie a nagyobb, átfogó céljaid keretébe.

Time-bound, azaz időkerethez köthető. Egy határidő nélküli cél csak húzódhat és húzódhat, így döntsd el előre, hogy mikorra akarod elérni!

Nézz rá a jelenlegi céljaid listájára, és nézd meg, hogy összhangban vannak-e a S.M.A.R.T. kritériumrendszerrel!

SMART7. Kövesd nyomon, mit értél el!

A motivációd fenntartásához és a szervezéshez rendkívül fontos, hogy nyomon kövesd, mit értél el. Ha észreveszed, hogy letértél a megtervezett utadról, akkor könnyebben vissza tudsz térni rá, mielőtt elvesztenéd a lendületedet.

Ezt megteheted egyszerűen papír és ceruza segítségével, de ha inkább egy high-tech megoldást választanál, több szoftverrel is próbálkozhatsz. Ilyen feladat nyomon követő programok például a Nozbe, a Strides és a StickK.

  1. Számolj el más embereknek!

Erős motiváció lehet az a tudat, hogy valaki figyeli a sikereidet és egyben kudarcaidat is. Fordítsd ezt az előnyödre, és építs ki egyfajta elszámolási kötelezettséget a céljaid teljesítése terén. Bárkinek elszámolhatsz az előrehaladásról, akár szóban, akár írásban a blogodon, esetleg a közösségi oldalakon az ismerőseidnek. Mindez motiválhat majd az előrehaladásban.

Szólj hozzá!

hozzászólás

MEGOSZTÁS
Előző cikkPinterest: Hogyan használjuk üzleti célokra?
Következő cikkTörődj többet magaddal: 10 lépés a sikerért
Ládi Zsuzsa
A Debreceni Egyetem magyar alapképzésén végeztem 2012-ben, majd elvégeztem a finnugrisztika mesterképzést. Az egyetem elvégzését követően kezdtem különféle témában cikkeket fordítani. Az online marketing iránt a blogolás keltette fel az érdeklődésemet, amit azóta is folytatok. Az online marketingen belül kiemelten érdekel a videómarketing és a közösségi média, de változatos témában írok cikkeket a portálra és a Kamara Online online marketing rovatába. Cikkírás mellett foglalkozom kreatív írással és fordítással is.