színpszichológia

A vizuális marketingben nagy szerepe van a színeknek. De hogyan válasszuk ki a jó színt a tartalmunkhoz? Miért fontos ez az olvasónak és a megosztónak is?

Az emberek több mint 90%-a a vizuális ingerek alapján hoz döntést, így nem meglepő, mekkora szerepe van a színeknek a közösségi média marketingben. A jó vizuális inger bevonja a nézőt, és rendezettség és egyensúly hatását kelti, azaz harmóniát teremt. A színpszichológia megfelelő használatával a marketing stratégia működik, az emberek fogyasztókká válnak, és kötődést alakítanak ki a márkánkkal.

Hideg és meleg színek

A színek befolyásolják a marketinget, mivel azok, különböző módon hatnak az érzelmeinkre. A színeket két csoportba oszthatjuk: meleg és hideg színekre. Az első csoportba az olyan színek tartoznak, mint a piros, a sárga és a narancs. A spektrum színei közül a hideg színek csoportját alkotja a kék, a lila és a zöld.

A két színcsoport különbözőképpen hat az érzelmekre. A hideg színeket gyakran írják le úgy, mint nyugodt színeket, de olyan érzéseket is kelthetnek, mint a szomorúság vagy a közöny. Ez azt jelenti, hogy ezek a színek az agy érzelmi oldalára hatnak, és fontos megjegyezni, hogy míg a túl sok meleg szín összezavarhatja az üzenetünket, addig a hideg színeknél nem kell ilyen hatástól tartanunk. A hideg színek bizalmat ébresztenek, nyugalmat és befolyásoló hatást fejtenek ki a célközönségünkre. Ezért a legtöbb nagy márka bölcsen választ színeket, és elsősorban a hideg színskálából válogat.

A meleg színskála színeinek hatása a melegségtől és kényelem érzettől egészen a dühig és ellenségességig nyúlnak. Egy kutatás szerint nem érdemes egyszerre túl sokat használni ugyanazt a színt, különösen akkor, ha meleg színekről van szó. A kutatók szerint a piros szín néhány ember esetében akadályozhatja a teljesítményt. Tehát túl sok meleg szín negatív képzetekkel is összhangban lehet, és korlátozhatja őket a weboldalon vagy a közösségi oldalon. Azonban a HubSpot kutatásában a barátságos, nem fenyegető, zöld színű CTA gombot egy dominánsabb, piros színűre változtatták, így ennek a piros gombnak a teljesítménye 23%-kal jobb volt, mint a zöldé. Úgy tűnhet, ezek az eredmények ellentmondanak egymásnak. De valóban így van?

Színpszichológia

Ha hasznosítani akarjuk a színpszichológiát a marketing stratégiánkban, több tényezőt is figyelembe kell venni. Az első az, hogy minden ember más. A különböző emberek másképp reagálnak az eltérő ingerekre, amikor válaszadásról van szó. Meg kell érteni azt is, hogy azok az oldaladra érkező emberek, akik rajonganak a megosztott tartalmadért gyorsabban reagálhatnak, mint valaki, aki sohasem hallott még rólunk. Azokra az emberekre is hatással vannak a színek, akik már rajonganak, a színpszichológia nélkül is megnyertük őket.

A Kissmetrics készített egy grafikát különböző márkákról, és arról a döntésükről, hogy milyen színű „Megveszem” gombot használnak. Mivel egy olyan apróság, mint a színskála is meghatározhatja, mekkora sikere van a marketingkampányunknak, érdemes végigmenni a főbb színeken, és azok lehetséges hatásán a márkánkra.

Sárga: optimista és fiatalos, gyakran használják arra, hogy felkeltsék a kirakat nézegetők figyelmét.

Piros: energikus, gyorsítja a szívverést, sürgető hatású, épp ezért gyakran találkozunk vele kiárusításokkor.

Kék: bizalom és biztonság érzete kapcsolódik hozzá, ezért gyakran használják a bankok és az üzletek.

Zöld: Amellett, hogy a gazdagságra és a pénzre asszociálunk róla, a legmegnyugtatóbb a szemnek, és a boltokban is arra használják, hogy a vásárlók nyugodtabbak legyenek.

Narancssárga: agresszív szín, ezért jól működik a call-to-action gombokon, amelyek feliratkozásra, eladásra, vásárlásra hívják fel a felhasználót.

Rózsaszín: romantikus és nőies, olyan termékek eladásakor használják, amelyekkel nőket vagy fiatal lányokat céloznak meg.

Fekete: erős és sima, ezért használják gyakran a luxus termékek árusításakor.

Lila: gyakran kapcsolódik hozzá megnyugtató, csillapító érzet, ezért használják sok esetben szépségipari termékek árusításakor, például öregedés gátló krémek reklámozásakor.

Összességében mindig olyan színstratégiát érdemes kialakítani, amely illik ahhoz az üzenethez, amit a márkánkhoz szeretnénk társítani. Oda kell rá figyelni, hogy mit mond a szín a márkánkról, és hogy valóban azt mondja-e róla, amit szeretnénk. Kísérletezhetünk a színekkel a közösségi oldalunkon, a blog bejegyzéseinkben, és a dolgunk már csak az, hogy figyeljük a bejegyzések mutatóit, hogy megtudjuk, melyik szín működik számunkra a legjobban.

 

Szólj hozzá!

hozzászólás

MEGOSZTÁS
Előző cikkVirtuális valóság a jövő marketingje?
Következő cikk9 tartalommarketing tipp a sikeres online jelenlétért
Ládi Zsuzsa
A Debreceni Egyetem magyar alapképzésén végeztem 2012-ben, majd elvégeztem a finnugrisztika mesterképzést. Az egyetem elvégzését követően kezdtem különféle témában cikkeket fordítani. Az online marketing iránt a blogolás keltette fel az érdeklődésemet, amit azóta is folytatok. Az online marketingen belül kiemelten érdekel a videómarketing és a közösségi média, de változatos témában írok cikkeket a portálra és a Kamara Online online marketing rovatába. Cikkírás mellett foglalkozom kreatív írással és fordítással is.