Közösségi média marketing nonprofit szervezeteknek

Közeledik a civil szervezetek számára kiemelt adó 1% időszak, ami jó lehetőséget jelent nonprofit marketing kampányhoz. De hogyan kezdjünk hozzá egy adománygyűjtési kampány kialakításához? Összeállításunkban civil szervezeteknek adunk tippeket kampányok kidolgozásához és menedzseléséhez.

1940
Nonprofit marketing

Az olyan alkalom, mint az adó 1% időszaka lehetőséget ad a nonprofit szervezeteknek marketing kampányok indítására. Ilyenkor az emberek tipikusan adakozóbbak, és nagyobb eséllyel csatlakoznak a non-profit szervezetek ügyéhez, csak el kell érniük őket a kampányaikon keresztül. A közösségi oldalakban rejlő lehetőségeknek köszönhetően ma már a non-profitoknak is szinte határtalan lehetőségeik vannak.

A non-profit szervezetek számos fizetett hirdetési lehetőség közül válogathatnak amelyek rendkívül hasznosak lehetnek a számukra. Például megcélozhatnak olyan embereket Facebookon, akik gyakran vásárolnak online, és felkérhetik őket, hogy adományozzanak az közvetlen fizetéssel a honlapjaikon keresztül, de megoszthatnak hirdetéseket olyan célcsoporttal is, amely gyakran keres rá az adott szervezethez kapcsolódó problémakörökre vagy témákra.. A közösségi oldalak fizetett hirdetései mellett sok nonprofit építi a kampányait friss poss posztokra, fényképekre, videókra, tweetekre és már tartalmakra, amelyeket megosztanak, vagy amelyeket ingyenesen terjesztenek. Függetlenül attól, hogy non-profitként fizetett vagy ingyenes marketing kampányba szeretnénk kezdeni, néhány dolgot érdemes szem előtt tartanunk, hiszen egy stratégiai terv követése és a legjobb gyakorlatok kiválasztása nagyban segítheti a márkaépítés folyamatát. A továbbiakban ezekhez adunk tippeket.

  1. Határozd meg a célodat!

A közösségi oldalak nem csak arra szolgálhatnak, hogy felkeltsük az emberek figyelmét, és megalapozzuk a márkánkat, hanem a weboldalunk egyfajta kiterjesztéseként is  gondolhatunk rájuk. Ebbe beleatartozhat az adományozók bevonása a szervezetünk tevékenységébe, de akár az új érdeklődők megtalálása is. Lehet az a célunk, hogy növeljük az adományok mennyiségét, önkénteseket találjunk vagy gondoskodjunk arról, hogy a megfelelő emberek tudjanak a létezésünkről. Ne felejtsük el, hogy bármilyen célunk legyen: az ünnepi alkalmak, vagy kiemelt időszakok és  a közösségi média segíthetnek, hogy még többet hozzunk ki belőlük. Érdemes minden kampány esetében egyetlen célra koncentrálni: ha a célunk az adományok növelése, akkor csak ez legyen a kampányunk középpontjában!

  1. Válassz ütős nevet a kampányodnak!

Ez talán apróságnak tűnhet, de valójában óriási szerepe lehet a sikerben. Gondoljunk például a Like a Girl (#likeagirl) kampányra vagy a Föld órájára. De választhatunk egy másik példát is: 2014-ben az ALS jégvödör kihívás kampánya eredetileg az amyotrophiás lateral sclerosis nevű betegségre kívánra felhívni a figyelmet, de végül arra inspiráta az embereket, hogy számos non-profit szervezetnek adományozzanak. Mi a közös az előbb említett három kampányban? Az, hogy a maguk módján mindhárom rendkívül sikeres volt. Persze nem minden non-profit vállalkozás alapozhatja meg a következő vírusként terjedő sikerkampányt, de bátran hivatkozhaznak az aktuális ünnepekre.

  1. Tervezd  meg a kezdést!

Az adománygyűjítési kampányt sohasem túl késő elkezdeni. Akár egy héttel az adó 1% leadása előtt is kapcsolhatunk, de a kampányunk céljainak megfelelően akár hónapokkal korábban indítani. Nincs tökéletes időpont az ünnepi marketing beindítására, de ha egy hónappal előre tervezünk, azzal nem tévedhetünnk sokat. Vegyük figyelembe, hogy a marketing kampányunk ütemtervébe magát a határidőt is érdemes beleemelni, és ne feledkezzünk meg az eredmények publikálásáról se a következő napon vagy héten!

  1. Készíts ütemtervet!

Érdemes előre megtervezni, hogy mit és mikor fogunk publikálni. Ha több héttel előre nem is tervezhetünk, hiszen limitáltak a forrásaink, akkor is meg kell fontolni azt, hogy legalább egy hétre előre kész ütemterv álljon a rendelkezésünkre. Mire figyeljünk az ütemterv elkészítésekor? Legyen erős a kezdés, és jusson el annyi emberhez a kampány, ahányhoz csak lehetséges! Ekkor még ne az legyen a legfontosabb, hogy minél több adományt gyűjtsünk (vagy hogy teljesítsük az általunk válaszott célt), hanem hogy felhívjuk az emberek figyelmét a tevékenységünkre. Egy erős kezdés mindenképp a non-profit kampányok sikerének kulcsa lehet, különösen akkor, ha a kampányoknak viszonylag rövid az időtartama.

  1. Könnyítsd meg az emberek dolgát!

Bármire kérjük az embereket – adakozásra, önkéntességre, szavazásra -, egyszerű feladatnak kell lennie. Az interneten az egyszerűt úgy kell értelmeznünk, hogy a lehető legkevesebb kattintásra legyen szükség a teljesítéséhez. Ha egy kérdőívet töltetünk ki, akkor is érdemes odafigyelni arra az egyszerű bölcsességre, hogy a kevesebb néha több. Minél többet kell kattintgatniuk az embereknek, annál nagyobb a valószínűsége, hogy nem fogják teljesíteni a kérésünket. Könnyítsük meg az emberek dolgát, hogy segíthessenek!

  1. Válogass és tesztelj hirdetés- és tartalomtípusokat!

Mindegy, hogy fizetett hirdetésekkel próbálkozunk, vagy tartalom megosztásával igyekszünk építeni a márkánkat, kedvünkre válogathatunk a megjelenési formák között. A jó hirdetési forma alapvetően meghatározhatja, mennyire lesz sikeres a kampányunk. Megfontolhatjuk a fizetett hirdetéseket a Facebookon, megoszthatunk posztokat, népszerűsíthetjük a weboldalunkat, feltölthetünk videókat a YouTube-ra és a Facebookra, létrehozhatunk a Facebookon eseményeket, megoszthatunk jegyzeteket az adatlapunkon, használhatjuk az Google AdWords nonprofit programját, a Google Grants-et, de készíthetünk fényképgalériát is a Facebookon, vagy megoszthatjuk a blogbejegyzéseinket a Facebookon, a Google+-on vagy akármelyik közösségi oldalon, ahol elérhetjük a célcsoportunkat. Ha nem tudjuk, hogy a számos lehetőség közül mibe fogjunk, ne essünk kétségbe: kezdjünk tesztelésbe!

  1. Tájékoztasd az embereket a legújabb kampányodról!

Az ünnepi marketing rögtön azzal kezdődik, hogy tájékoztatjuk az embereket, még akkor is, ha nem fizetett hirdetéseket  választunk. Hozzuk mindenkinek a tudomására: valami különlegeset tervezünk!. A közösségi oldalakon megváltoztathatjuk a borítóképünket, a weboldalunkon a fejlécet, de akár az avatarunkat vagy profilképünket is átalakíthatjuk az ünnepi kampányhoz illőre. Egy olyan apró változás, mint a logó melletti jel vagy szimbólum könnyen észrevehetőek, emellett egy ilyen logóváltozás könnyen el is készíthető. Ezután megoszthatjuk a közösségi oldalakon, hogy milyen nagyszabású  kampányra készülünk. Ha még rögzítjük is ezt a bejegyzést a hírfolyamunk elején, akkor könnyebben rábukkannak az érdeklődők.

Miért pont a kiemelt időszakok?

A sikeres kampányok az emberek  érzelmeire hatnak, így nem véletlen, hogy rövidebb,  a kiemelt időszakokhoz, akár ünnepekhez vagy adománygyűjtési időszakokhoz kapcsolt kampányok több adományt, önkéntes jelentkezést és más jótékony cselekményt eredményezhetnek. Bátran nyissuk ki a naptárat, és keressük meg a leegközelebbi pirosbetűs ünnepet! Ha ezzel megvagyunk, kezdődhet is a tervezés. Hogy milyen kampánnyal kapcsolódhatunk a közeledő ünnep tematikájához? Hogyan csempészhetjük az ünnepbe a non-profit szervezetünk tevékenységét? Ez már csak a kreativitásunkon múlik.

Írta: Ládi Zsuzsa és Farkas Boglárka

Szólj hozzá!

hozzászólás