Fiatalok a digitális világban: összehozza vagy szétszakítja a közösségeket az online tér?

1355

 

Minden generáció számára van egy olyan jelenség, amitől féltik a fiatalokat: régen ezek között szerepelt például a rock’n’roll, ma pedig a fiatalok jelenléte a digitális térben.
A digitalizáció ugyanis hátrányosan érintheti olyan képességeiket, mint a beszélgetés, helyesírás és sok minden más, ami eszünkbe sem jutna. Kevesebb idejük jut a személyes beszélgetésekre és a családra, az éjszakai pihenést pedig megszakítják a világító telefonjaikkal.

Sonia Livingstone, a London School of Economics (LSE) nemzetközileg elismert kutatója egy éves terepmunkát végzett a tinédzserek körében, hogy közelebbről megvizsgálja, mennyire befolyásolja a mindennapjaikat a digitális világ. Velük volt az iskolában, az otthonukban, a baráti találkozók alkalmával és természetesen az interneten is – írja a Mashable.

Kialvatlanság és online kapcsolattartás

Tapasztalatai szerint az iskolai reggelek stresszesek voltak a fiatalok számára, mert keveset aludtak, késő estig játszottak például az XBox-on. A nap nagy része az osztályterem intelligens táblája előtt telt, aminek a segítségével a tanárok YouTube klipeket és egyéb elektronikus forrásokat integráltak az oktatásba. A pedagógusok még nem dolgoztak ki rá megfelelő stratégiát, hogy ez megfelelően működjön, küzdelem számukra, hogy aktívan részt vegyenek az új technológiákkal a digitális osztály életében.

Az iskola utáni időben a telefonjukat sokszor nézték a tinik, mégis szakítottak időt a személyes kommunikációra is. A házi feladat írása alatt sokszor használták a Facebook-ot, de előfordult, hogy itt kértek segítséget a barátoktól. Sokan a számítógépes játékokkal játszottak, a World of Minecraft pedig az egyik legnépszerűbb játék a körükben. A szülők kísérletett tettek arra, hogy vacsora közben beszélgessenek a gyerekekkel, ezután pedig együtt nézték a televíziót tablettel vagy telefonnal a kezükben.

A tizenévesekről kiderült, hogy sokaknak sokszínű az élete és a közösségi média felületeket is másképpen használják, de mindennél jobban érdekli őket az online világ. A szülők és a tanárok éppen ezért gyakran tesznek kísérletet, hogy belépjenek ebbe az új térbe, és felzárkózzanak. Az oktatási rendszer is egyre inkább próbál nyitni a digitális világ felé.

Hazai trendek

Ez a tendencia a magyar tinédzserekre is jellemző, hiszen számukra is az internet a közösségi élet legfőbb színtere, az ismereteik nagy részét is innen szerzik. Nagy Zsolt kutatásából kiderült, hogy a 15-19 évesek töltik a legtöbb időt a közösségi média felületeken, leginkább az okostelefonjaikkal, de az alfa generáció megjelenésével már a 2 éven aluli gyerekek is használnak érintőképernyős eszközöket.

gyerek tablettel

Az eNET – Telekom “Jelentés az internetgazdaságról” 2015-ös kutatás eredménye alapján tudjuk, hogy az internet a felnőtt lakosság 85 százalékának a családi életében is meghatározó szerepet tölt be, amelyet nem csak a kommunikációra és a tájékozódásra használnak, hanem családi programmá vált. Mégis a tinikkel ellentétben náluk az online felület a személyes kapcsolatok kiegészítője, nem pedig helyettesítője. Emellett akármilyen távol is vagyunk egymástól, minden fontos pillanatot megoszthatunk másokkal. Ezzel szorosabbá válhatnak a kapcsolatok.

Mindezeket figyelembe véve továbbra is nyitott marad a kérdés, hogy az internetezés milyen hatással van-e a kapcsolatokra? Az Y generáció számára természetes, hogy ilyen módon kommunikálnak a szeretteikkel és a barátaikkal, mivel egyszerű, gyors és aktívabb, mint a személyes interakciók. Vitathatatlan, hogy az internet átalakítja az emberi kapcsolatokat és programokat, ám ha megfelelően használjuk, nagyban hozzájárulhat azok összetartásához is.

 

Forrás:

Nagy Zsolt: A 15-24 éves fiatalok közösségi portál-használati szokásai. Marketing&Management, 46. évf. 1-2. sz./2012. 96-103. o.
eNET – Telekom “Jelentés az internetgazdaságról”

Szólj hozzá!

hozzászólás