SEO alapok: 1. rész: tartalom

1776

A SEO vagyis keresőoptimalizálás az online jelenlét egyik legfontosabb kérdése, hiszen enélkül nem, vagy csak drága hirdetésekkel tudunk forgalmat generálni az oldalunkra. Ehhez kapcsolódva SEO sorozatunk első cikkében a weboldalak tartalmi felépítésével és tervezésével foglalkozunk. Lehet bármilyen szép, animált az oldal, ha a felhasználók nem találják meg gyorsan amit keresnek, elhagyják azt.
Az első részben az alábbi területekkel foglalkozunk:

  • Minőségi tartalom és szolgáltatások – Milyen szempontoknak kell megfelelni, és mely hibákat kell elkerülni
  • Kulcsszó kutatás – Mikre keresnek a felhasználók, az mennyire releváns az általunk írt tartalomra
  • “Horgony” szövegek írása a linkeknél – Információkat ad a linkelt oldalról
  • Képek kezelése – Hogyan segíthetünk a keresőknek jobban megérteni, miről szól a kép
  • Vertikális (szegmensek szerinti) tartalom – Bizonyos tartalmakat egy adott szegmensben szeretnénk előrébb helyezni (képkereső, hírek, helyi üzletadatok, stb)

Minőségi tartalom és szolgáltatások

Az egyedi, és a felhasználók számára hasznos tartalmak írása az egyik legfontosabb tényező a keresőoptimalizálásban. Ugyanis az ilyen tartalmakat szeretik a látogatók, ezáltal több időt is eltöltenek az oldalon, illetve könnyebben megosztják a közösségi hálón, emailben, fórumokon és más helyeken. Főbb szempontok:

Könnyen érthető tartalmakat kell írni, melyek jól formázottak, követhetők

Egy adott témára fókuszáljon, egy főcímet és számos alcímet tartalmazhat, logikusan egymásra építve. Ezáltal a felhasználóknak is könnyebb megtalálni azt az információt, amely érdekli őket

A friss és egyedi tartalmak írása nem csak megtartja a régi olvasókat, de könnyebben lehet általa új olvasókat is szerezni.

A tartalmak elsődlegesen a felhasználóknak szóljanak, és ne a keresőknek!  Az ilyen jellegű tartalmakat a felhasználók is jobban szeretik, és a keresők is pozitívan értékelik.

Kerülendő:

  • Nyelvtani hibák és elírások a tartalomban
  • Hibás, nem létező (404) linkek, rossz minőségű, megtévesztő tartalom
  • A szöveges tartalmat képként használni: A keresőmotorok nehezen tudják értelmezni a tartalmát, és a felhasználóknál is előfordulhat, hogy egy részét szeretnék kimásolni belőle.
  • Nagy mennyiségű tartalom különböző témákból, nincs tagolva bekezdésekre, alcímekre.
  • Más oldalakról egy-az-egyben átvett tartalmak
  • Duplikált oldalak létrehozása a weboldalon belül: Ha egy cikk több url címen is elérhető a weboldalon, akkor javasolt megadni a keresőknek, hogy melyik legyen az eredeti. A 2. részben részletesebben is kifejtem.
  • A tartalmak nagy része kulcsszó, amelynek elsődleges célja a keresők befolyásolása, és már zavaró a felhasználóknak is.
  • Mást mutatni a felhasználóknak, mint a keresőknek. Erre a leggyakoribb példa, mikor az oldalt telerakják kulcsszavakkal, de hogy ez ne zavarja a felhasználókat, ezért ugyanolyan betűszint használnak, mint a háttérszín, esetleg olyan kis betűmérettel, hogy szabad szemmel nehezen legyen látható.

Kulcsszó kutatás

Javasolt megvizsgálni, hogy a felhasználók milyen kifejezésekre keresnek rá, és azok illeszkednek-e az általunk írt tartalmakhoz, esetleg módosítanunk kell rajta. Ugyanis előfordulhat,hogy az általunk fontosnak vélt kulcsszóra kevesen keresnek rá, de a szinonimájára többszörös keresés van. Ennek megvizsgálására a Google 2 eszközt is ajánl:

SEO

Google Adwordsben a kulcsszó elemző: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Bejelentkezve az Adwords szolgáltatásába, megadhatunk egy kifejezést, és a Google megmutatja, hogy havonta kb. hány keresés van az adott kifejezésre. Emellett további javaslatokat is ad.

Google keresőkonzol pedig kilistázza a leggyakoribb kifejezéseket, amelyeken megjelent a weboldalunk. Ehhez első lépésként be kell regisztrálnunk a https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu oldalon.


seo cikk 3

Ezen belül láthatjuk, hogy mely kifejezésekre, kulcsszavakra jelent meg a weboldalunk, milyen pozícióban (változáskövetéssel is), illetve mekkora volt az átkattintási arány.

Itt is elsődleges szempont, hogy a tartalmakat a felhasználóknak írjuk, így az aránytalanul sok kulcsszó használata a tartalomban már zavaró lenne. Emellett ahol tudunk, próbáljunk szinonimákat, hasonló kifejezéseket is használni. Végül pedig próbáljunk választ adni azokra a kérdésekre, amelyekre rákeresnek a felhasználók. Ha mi egy víztisztító készüléket kínálunk, de a felhasználókat leginkább a víztisztítás folyamata érdekli, erre keresnek rá, akkor írjunk egy cikket a folyamatról, majd egy jó megoldásként ajánljuk a saját termékünket.

 

“Horgony” szövegek írása a linkeknél

A horgony szöveg gyakorlatilag egy rövid leírást jelent arról, hogy rákattintva a linkre, milyen tartalmat fogunk látni. Például az Blog link “horgony” neve: Blog, rákattintva pedig a blog oldalra kerülnénk, ahol megtalálhatóak a legfrissebb blog bejegyzések.

SEO

Horgony szövegnek legalább egy alap szintű információt kell szolgáltatni arról, hogy rákattintva milyen tartalommal találkozunk.  Ennek rövid, de informatívnak kell lennie, amely nem csak a felhasználóknak, hanem a keresőknek is segít jobban feltérképezni az oldalt.

A fenti képen egy grafikus felületen lehet beilleszteni egy linket. A “Megjelenő szöveg” tartalmazza a Horgony-t, tehát amilyen szöveggel megjelenik a cikkben, míg a cím sorába olyan tartalmat adhatunk meg, amely akkor jelenik meg, ha az egeret ráhúzzuk a linkre. Amennyiben egy külső weboldalra mutat a link, úgy érdemes azt külön ablakban megnyitni, ellenkező esetben a felhasználó elhagyja az oldalunkat. Erre szolgál a cél ablak megadása.

Kerülendő:

  • Általános horgony szöveg, pl. cikk, oldal
  • Nem kapcsolódik az oldal tartalmához
  • Úgy jelenítjük meg, mint a sima szöveget (tehát nem látszik, hogy kattintható)
  • Hosszú és tele van sűrítve kulcsszavakkal
  • Túl sokszor, feleslegesen használjuk

Képek kezelése

A képek tartalmát nehezen tudják feltérképezni a keresők, illetve számos eszköz alapesetben be sem tölti a képeket, így szükséges, hogy adjunk rövid, de leíró nevet a képnek. Erre szolgál az “alt” jelző, magyarul a kép alternatív neve. Ahol nem töltődik be a kép, ott a kép helyén ez a szöveg fog megjelenni. Továbbá ahol a kép linkként van használva, ott a keresők gyakorlatilag ezt fogják “horgony” szövegnek is értelmezni, amely leírja, miről szól az a tartalom, amelyre a kép mutat. Emellett, ha van rá lehetőségünk, a kép nevének is megadhatunk rövid, leíró nevet. A képen látható kép beillesztése űrlapon a “Kép leírása” jelenti az “alt” mezőt:

SEO

A Google a képnevet és az “alt” értékét használja fel arra, hogy kiértékelje, miről szól az adott kép, és megjelenítse a képkeresőjében.

Kerülendő:

  • Általános képnevek használata, pl. image1.jpg
  • Extrém hosszú képnevek
  • Az alternatív nevet teletömni kulcsszavakkal vagy egész mondatokat beleírni

Vertikális (szegmensek szerinti) tartalom

Hagyományos keresés esetén A Google a teljes weben keres, és reméli, hogy talál megfelelő eredményeket az adott kifejezésre. Ezt hívjuk horizontális keresésnek. Azonban vannak speciális keresések, amikor 1-1 szegmensben keres, ilyenek a képek, videók, hírek és a helyi keresések. Ezek a vertikális keresések, és ha a tartalmunk ezek valamelyikébe tartozik, akkor ezen szegmenseknél előrébb kerülhetünk a találati listában. A keresési típusokról bővebben írunk a sorozat következő részében!

Szólj hozzá!

hozzászólás

MEGOSZTÁS
Előző cikkA jövő digitális trendjei
Következő cikkSikeres Cégvezetők Csúcstalálkozója 2016 – Piac & Profit
Pálmai Dániel

2010-ben vállalatfinanszírozási szakon végeztem a Pécsi Tudományegyetemen, ezáltal a weboldalakat nem csak programozási, hanem megtérülési oldalról (ROI) is mélyebben vizsgálom. Weboldalak fejlesztésével 2004, míg az online hirdetési formákkal 2010 óta foglalkozok, 2011-től pedig Google Partnerként SEO és Adwords területeken segítem az ügyfeleimet. Jelenleg a hirdetések automatizálásán dolgozok (Adwords API).