Akár hírlevelet küldünk, akár csak egy privát levelet, fontos szempont, hogy a leveleink ne a SPAM mappába kerüljenek. Ehhez azonban nem csak a levél felépítése és tartalma számít, hanem a megfelelő hitelesítés és a korábbi üzenetek. Az alábbi szempontoknak kell megfelelnie az emaileknek:

Tartalmi elemek:

  • Linkek: Ellenőrizzük, hogy minden link működik-e, ellenkező esetben a címzetteknek is bosszúságot okozhatunk vele.
  • Képek alternatív címei: Ezek gyakorlatilag a képek rövid leírásai, melyek akkor szoktak megjelenni, mikor az adott kép nem tud betöltődni (számos levelező alapból tiltja a képek megjelenítését).
  • Képek beágyazása/linkelése: Akkor előnyös a beágyazás, ha kis képekről van szó, ugyanis ezek általában még akkor is megjelennek, hogy ha levelező blokkolja a képeket. Hátránya pedig az, hogy ezek jelentősen megnövelik az emailek méretét. Sok levelező (pl. vipmail) blokkolja azokat az emaileket, melyek meghaladják a kb. fél megabájtot, így én általában a linkelést szoktam javasolni.
  • Formázások, reszponzivitás: Emailbe ne használjunk olyan kódokat, amelyek biztonsági kockázatot is jelenthetnek, ezáltal kerüljük a javascript, iframe, apple és egyéb beágyazható elemeket. Továbbá a weboldalakhoz hasonlóan, az emaileket is érdemes reszponzívan elkészíteni, hogy webes böngészőben, és mobilnézetben is megfelelően mutasson.
  • Rövid URL-ek használata: Érdemes kerülni őket, ugyanis ezek általában tovább irányítanak egy másik weboldalra, melyeket a SPAM robotok is előszeretettel használnak. Épp emiatt nem szeretik a levelezők ezt a megoldást.
  • Szöveg/kép arány: Érdemes legalább 15%-ot elérni, hogy ne csak képekből álljon a levél, ugyanis ezt szintén negatívan értékelik a levelezők.

Szerver beállítások (ezeket a szerver illetve Domain karbantartójának kell beállítania):

  • Reverse DNS: Fordított DNS lekérdezés vagy fordított DNS feloldás (rDNS) meghatározza, hogy milyen név van hozzá rendelve egy adott IP címhez. Néhány cég például AOL, vissza utasítja azokat az üzeneteket, amelyek olyan szerverről érkeznek ahol nincs rDNS, ezért fontos megbizonyosodni, hogy be van állítva. Csak és kizárólag egy Domain nevet lehet hozzá rendelni egy IP címhez.
  • IP cím, feketelista: Amennyiben a szervernek még új IP címe van, tehát nincsenek előzmények, ott nagyon hamar feketelistára tud kerülni az IP cím, mely természetesen ideiglenes, pár hónap elteltével helyreáll (feltéve, hogy nem küldünk spam leveleket). Természetesen később is feketelistára kerülhet az IP, mely lehet SPAM üzenetek, vagy akár hiányos Reverse DNS miatt is. Ha a hibát elhárítottuk, utána kérhetjük ezen szolgáltatóknál az IP cím törlését a feketelistáról. Például a SpamCannibal feketelistájáról a http://www.spamcannibal.org/cannibal.cgi címen kérhetjük a törlést.
    fekete lista
  • Domain hozzárendelése levelező rendszerhez: Az adott Domain, melyről a levelet küldjük, képes-e fogadni emaileket. Ehhez a Domain MX mezőjébe kell megadni, hogy hová irányítsa az emaileket (ide nem IP címet, hanem hosztnevet kell megadni).
    mx
  • Hosztnév hozzárendelése levelező rendszerhez: Azt vizsgálja, hogy az adott hosztnevet hozzárendelték-e egy levelező rendszerhez (Azaz IP címhez).
    domain_a

Küldési beállítások:

  • Címzett: Ha több címzettet szeretnénk megadni, akkor vagy rejtettként adjuk hozzá, vagy mindenkinek egyedi emailt küldjünk. Ellenkező esetben minden partner láthatja a teljes listát, amellyel könnyen vissza lehet élni (pl. felvenni mindenkit a saját listánkra is). Régebben sok hasonló levelet kaptam, de szerencsére mára már sokkal kevesebb ilyen jellegű levél érkezik.
  • Szöveges változat: Ez azoknak fog megjelenni, akiknél nem lehet formázott (html) levelet megjeleníteni. Sok hírlevél küldő támogatja ezt a funkciót, és automatikusan legenerál az emailből egy formázatlan, szöveges verziót
  • Titkosítás: A Google már piros kis ikonnal jelzi, hogy ha a levelet nem titkosították. Ugyanis a nagy szolgáltatók elkötelezettek arra, hogy az internetet biztonságosabbá tegyék. Maradva a Google-nél, már a keresési rangsorba is beleszámít, hogy az adott oldal elérhető-e titkosítással (https).
    Titkosítás nélkül
  • List-unsubscribe header: A modernebb hírlevél küldők elhelyeznek az email fejlécében egy leiratkozási útvonalat, így pl. a Gmail-ben közvetlenül is le lehet iratkozni:
    leiratkozas1
    Ha az ügyfél SPAM-be teszi a levelet, akkor egy felugró ablakban felajánlja a részére a leiratkozás lehetőségét is (illetve visszavonható, hogy még se helyezze spam-be). Az pedig a küldő szempontjából is fontos, hogy oda ne küldjön emailt, melyet a levelező spam-ként kezel:
    leiratkozás

 

Hitelesítések:

  • SPF és Sender ID: Azt ellenőrzi, hogy az adott domainről jogosult-e a feladó levelet küldeni. Ezt a Domain kezelőjének kell beállítania, de erősen javasolt, ha el akarjuk kerülni a spam mappát. További információ: https://support.google.com/a/answer/33786
    spf
  • DKIM: A levelek hitelesítését/aláírását szolgálja. 2 kulcsból áll: Az első a publikus, melyet az SPF-hez hasonlóan, a Domain kezelőjének kell beállítania. A másik a privát kulcs, melyet az email fejlécébe kell betenni. Ekkor a levelezők az emailben és a Domain-ben megadott kulcsot összevetik, és siker esetén hitelesítik az emailt. Azonban, ha ezt rosszul állítják be, akkor a levelezők feltételezik, hogy meghamisították az emailt, és vagy blokkolják, vagy a SPAM mappába kerül. Számos hírlevél küldő program illetve tárhely szolgáltató biztosít rá lehetőséget, hogy digitálisan aláírja a leveleket, és legenerálja azt a kulcsot is, melyet a Domain-hez kell megadni:
    ispconfig_dkim
    További információ: http://www.dkim.org/
  • DMARC: Ez jelzi a levelezőknek, hogy a levél hitelesítve van SPF és/vagy DKIM által, valamint megadhatók instrukciók is azokkal a levelekkel szemben, ahol egyik sincs (pl. másik IP címről érkező, aláírással nem rendelkező leveleket visszautasítsa-e). A Gmail egy kulcs jellel jelöli azokat az emaileket, amely ezzel is hitelesítve lett. Az SPF, DKIM és DMARC beállítása a Domain kezelő felületén:
    txt

Google irányelvei a levelezéssel kapcsolatban: https://support.google.com/mail/answer/81126?hl=hu

A levelezés tesztelésére a https://www.mail-tester.com/ oldalt érdemes használni (a fenti példák egy része is innen származik)

A Google biztosít egy felületet, ahol megnézhetjük, a felhasználók milyen arányban jelölik SPAM-nek a leveleket: https://postmaster.google.com Regisztráció után megad egy kódot, amelyet szintén a Domain kezelőjének kell betenni.  A fenti képen ez a 2. sor (google-site-verification…)

Tartalmak címkézése:

  • Ha a gmail-es címemmel foglalok szállást a booking.com-on, a szállás adatai és a foglalás időpontja automatikusan bekerül a Google naptáramba.
  • Amikor az ebay-en vásárolok,  a gmail-ben a levél tárgya mellett megjelenik egy gomb, amellyel közvetlenül a rendelés oldalára érkezek.
    ebay

A fenti példákat még hosszasan lehetne sorolni, amelyeknek egyik feltétele, hogy az email tartalma is megfelelően fel legyen címkézve. Lehetőségek:

  • Reagálni egy adott eseményre: Részt veszek, talán, nem veszek részt
    actions-rsvp-action
  • Értékelést adni: Étteremre, filmre, termékre, szolgáltatásra, stb.
    actions-review-action
  • 1-kattintásos esemény: Kupon elfogadása, barátnak jelölés visszautasítása
    actions-one-click-action
  • Ugrás a műveletre: Videó, profil megtekintése (míg az “1 kattintásos eseménynél” csak 1-szer reagálhatsz, pl. elfogadod a kupont, míg az “ugrás az eseményre” típusnál többször is elvégezheted ugyanazt a műveletet)
    actions-go-to-action

A jelölők további előnye, hogy akár a Google normál keresőjében is megjelenhet, feltéve, hogy az adott felhasználó be van jelentkezve:
answercardsexample2
Ahhoz, hogy ezek a jelölések megjelenjenek a Gmail-ben és Inbox-ban, több feltétele is van:

További információk a Gmail jelölőkről:
https://developers.google.com/gmail/markup/reference/rsvp-action?hl=hu

Ha betartjuk a fentieket, akkor bízhatunk benne, hogy a leveleink célba érnek 🙂
A következő részben pedig egy konkrét hírlevél rendszert mutatok be, különösen az időzítésekre, kampányokra és sorozatokra (pl. feliratkozás után az első, 1 hét múlva a második rész, stb).

Szólj hozzá!

hozzászólás

MEGOSZTÁS
Előző cikkMiről olvasnál szívesen?
Következő cikk10 legnépszerűbb Rio 2016 videó, amiért megőrül az internet
Pálmai Dániel

2010-ben vállalatfinanszírozási szakon végeztem a Pécsi Tudományegyetemen, ezáltal a weboldalakat nem csak programozási, hanem megtérülési oldalról (ROI) is mélyebben vizsgálom. Weboldalak fejlesztésével 2004, míg az online hirdetési formákkal 2010 óta foglalkozok, 2011-től pedig Google Partnerként SEO és Adwords területeken segítem az ügyfeleimet. Jelenleg a hirdetések automatizálásán dolgozok (Adwords API).