Elgondolkoztál már azon, hogy milyen lenne, ha a weboldalad több nyelven, esetleg több országban megjelenhetne? Milyen SEO stratégiát kellene mindehhez kidolgoznod és milyen feladatok várnának rád? Ha ilyen vagy ehhez hasonló kérdések merülnek fel benned, akkor a következőekben néhány hasznos tanácsot kapsz.

A tervezés 3 lépése

A tökéletes működéshez már a tervezésnél előrelátónak kell lenned és minden apró részletre odafigyelned. Ha betartod a következő szabályokat, máris megtettél egy lépést a siker felé.

1. Többnyelvű vagy multiregionális

Nem mindegy, hogy a több nyelvű tartalmat melyik célközönségnek szánod. A többnyelvű weboldalak tartalma egy országon belül több nyelven érhető el, míg a multiregionális webhely több országot céloz és az adott területnek megfelelő idegennyelven áll a látogatók rendelkezésére.

2. Válassz domain-t!

Ahhoz, hogy weboldalad sikeresen működjön, megfelelő domain-t (és URL-struktúrát) kell választanod. Nézzük, milyen lehetőségek állnak rendelkezésedre!

A legfelső szintű domainek (Top Level Domain – TLD) multiregionális weboldalakhoz a legideálisabbak. Előnyük, hogy egyértelműen beazonosítható velük a célország, a szerver földrajzi helye nem számít, valamint több weboldalt működtethetsz ugyanazon a nyelven (például angol nyelvű oldalt az USA-ban és Ausztráliában). Hátránya, hogy drága (országonként külön domain-t kell vásárolni és fenntartani), kétséges az elérhetősége az adott országban, valamint nem használható többnyelvű oldalakhoz (ahol nincs földrajzi célzás). Ilyen például az example.com, example.at, example.fr.

Amint egy legfelső szintű domain (például example.com) nem elérhető, felvetődik az aldomainek (például en.example.com, fr.example.com) használata a multiregionális weboldalakhoz. Az aldomainek – a legfelső szintű domainekkel ellentétben – nincsenek regisztrációhoz kötve, ingyenesek, tetszőleges szerverre irányíthatjuk őket (akár a felhasználók közelében), viszont nem egyértelmű, hogy az URL az oldal nyelvét vagy a célországot jelöli.

Az aloldalak (például website.com/de, website.com/en) segítségével több URL alternatívát használhatsz. Az érvek és ellenérvek hasonlóak az aldomain-nél felsoroltakhoz, azzal a különbséggel, hogy a szerver elhelyezése csak egyetlen helyen lehetséges. Többnyelvű oldalakhoz kifejezetten ajánlott.

Az URL-paraméterek (például website.com?loc=de vagy ?country=france) földrajzi célzása nem egyértelmű, ezért használata nem javasolt.

3. Segíts a Google-nak a “hreflang” attribútummal!

A Google a “hreflang” attribútum segítségével tudja beazonosítani a megcélzott területet és nyelvet, így weboldaladdal bárhol, bármilyen nyelven meg tudsz jelenni a keresőben. Bővebb tájékoztatást az alábbi videóban találsz:

Néhány SEO tipp

Az alábbi tippek segítségével javíthatod a helyezésedet az adott nyelven vagy adott országban, illetve elkerülheted a tipikus hibákat, amelyek negatívan befolyásolják az oldalad rangsorolását.

  • A Google a látható tartalomból képes felismerni a nyelvet, ezért nem szükséges a “lang” attribútum.
  • Következetesen fordíts le minden tartalmat az oldaladon (beleértve a navigációt is)!
  • Kerüld el az automatikus fordítást! Az rossz fordítás rontja a felhasználói élményt.
  • Ha mégis az automatikus fordítás mellett döntesz, használj robots.txt-t! Így letilthatod a keresőmotorokat.
  • Ne használj sütiket az oldalad lefordított verzióinak megjelenítéséhez! A más-más nyelvű tartalmak külön URL-en való elhelyezése célravezetőbb SEO szempontból.
  • Készíts kereszthivatkozásokat a más nyelvre lefordított verziók között! Így ha például egy angol látogatód véletlenül a német nyelvű oldaladra téved, könnyen elérheti az angol nyelvű verziót.
  • Kerüld a felhasználónál észlelt automatikus nyelvátirányítást! Ezzel lehetetlenné teszed az oldalad más nyelvű verzióinak megtekintését.
  • Használj országkód szerinti felső szintű domain-t (Country Code Top Level Domain – ccTLD) a célország beállítására!

Szólj hozzá!

hozzászólás

FORRÁSSEO for multilingual Websites: The ultimate Guide
MEGOSZTÁS
Előző cikk5 Black Friday tipp webáruházaknak utolsó pillanatra
Következő cikkMKB Bank: FinTech Verseny
Takács Eszter
2003-ban közgazdász diplomát szereztem a Kodolányi János Főiskolán, majd később kiegészítő képzésben a Budapesti Corvinus Egyetem gazdálkodási szakát végeztem el. 2015-ben kezdtem el online marketinget tanulni, amely teljesen átformálta a gondolkodásmódomat. Ennek hatására (részben személyes, részben szakmai megfontolásból) útjára indítottam egy saját blogot, amit azóta is lelkesen működtetek. Lenyűgözött, hogy milyen sok lehetőség rejlik a digitális világban, valamint az, hogy milyen nagyszerű eredményeket lehet elérni egy jól összeállított honlappal és a megfelelő keresőoptimalizálással. Az élethosszig tartó tanulást fontosnak tartom, ezért amikor csak tehetem, részt veszek szakirányú továbbképzéseken.