hétfő, november 20, 2017
Kezdőlap Blog AdWords vagy SEO? Mindkettő!

AdWords vagy SEO? Mindkettő!

839

Március végén tartottuk legutóbbi rendezvényünket közösen a Google csapatával, a Google Ground-on. Vendégelőadónk, Éles László (Infoartnet Kft.) hasznos előadásával gazdagította rendezvényünk programját. A nap fő témája a SEO szerepe a marketingben/A jövő digitális trendjei/ volt.

Egy kedves látogatónk, vendégünk, Csernai Kata, még egy cikket is írt a programról, melyet most el is olvashattok:

Adwords vagy SEO? Mindkettő!

BY ON KERESŐOPTIMALIZÁLÁS

A három legfontosabb online látogatószerzési módszer a keresőoptimalizálás, a keresőben való hirdetés (együtt keresőmarketing, angolul SEM) és a hírlevél. E hármat megfelelő stratégiával, rendszerben kezelve biztosíthatjuk, hogy honlapunkra folyamatosan értékes látogatók, azaz érdeklődök jöjjenek.

Örök kérdés, hogy kell-e a SEO mellé adwordsözni, vagy kell az az adwords mellé keresőoptimalizálni?

Ezt a kérdéskört járta körbe az MTT Media rendezvénye a Google Grundon. A rendezvény a “Jövő digitális trendjei” címet viselte. A cím alapján akár csalódhattam volna, hiszen az előadók nagyon is mai, bárki számára elérhető technikákat mutattak be. Az előadások címe már jobban fedte a valóságot, tartalma pedig még számomra, SEO szakember is sok hasznos információt tartogatott.

A rendezvényen három előadás hangzott el. Lássuk, mik voltak a legfontosabb információk!

Miért kell optimalizálni a PPC eszközökkel reklámozott oldalakat is?

Seosiker_ElesLaszlo_prezi

Éles László, a SEOSEEKER programot fejlesztő Infoartnet Kft. ügyvezetője arról beszélt, hogy ma már a weboldal készítés bárki számára elérhető. Mivel egyre több weboldal van, egyre többen versenyzünk a látogatók figyelméért, ezért ma már a SEO-nak is pontosabbnak és költséghatékonyabbnak kell lennie.

A honlap célja, hogy bizalmat ébresszen a felhasználóban.

Ezt a bizalmat olyan egészen apró, nüansznyi hibákkal is elveszíthetjük, mint:

  • ronda, vagy használhatatlanul lassú honlap,
  • hiányzó akciópontok, belső linkek,
  • rossz oldalra mutató reklám, vagy nem releváns hirdetés.

Ha ilyen oldalra kerül a látogató, akár organikus keresésből, akár fizetett hirdetésből, csalódott lesz, és rögtön tovább áll.

Ezt a csalódottságot a Google számára a nagy visszafordulási arány, és az alacsony oldalon töltött idő jelzi. Mindkét mutató rontja a honlap helyezését a Google találati listában, valamint rontja az adwords hirdetés minőségi mutatóját is.

László szavaival élve: “Ha fizetett hirdetésre jön a látogató, és azonnal elkattint, a saját pénzünkön értük el, hogy hátra sorolódjunk a Google-ben.”

Ezért kell azokat az oldalakat is keresőoptimalizálni, amikre adwords hirdetést futtatunk. Hiszen ha az adott aloldalt a hirdetésben szereplő kulcsszóra optimalizáljuk, az releváns oldal lesz. A látogató azt kapja, amire várt, ezért több időt tölt a honlapon. Ettől javul az adwords hirdetés minőségi mutatója is, ami szerepet játszik abban, hogy azonos licittel rendelkező hirdetéseket előrébb soroljon megjelenítésben a Google. Talán még az átkattintási díjakra is hatással van.

Matek a SEO mögött

MTT_media_KocsisMark_prezi

A számomra legizgalmasabb előadást Kocsis Márk tartotta. Márk csapata évi 600 millió adwords és FB költést kezel, és ezeket brutál módon elemzi is.

Az előadás során első látásra ijesztő, de nagyon hasznos grafikonokat mutatott be.

MTT Média prezentáció

Ezen a grafikon például azt láthatjuk, hogy a Google találati listájának 1-2 helyén megjelenő találatok elviszik a kattintások akár 50-80%-át is. A 3-5. helyezés 20-40%-ot jelent, míg a 10. helyen már csak az átkattintások 5-10%-ából részesedhetünk.

Azaz nem mindegy, hogy hányadik az oldalunka keresőben, de még az sem, hogy az első oldalon hol jelenünk meg.

Ha eddig nem gondoltad volna, hogy a keresőoptimalizálás fontos, ez a grafikon biztosan meggyőzött róla.

De vajon mennyiért érdemes költeni a SEO-ra?

Márk ezt is megmutatta. A számítás pofonegyszerű, de lehet, hogy még sosem gondoltál rá.

Egyszerűen nézd meg, hogy mennyi az organikus kereséseid száma, és szorozd fel az adwords hirdetések átkattintási költségével (CPC)! Ha pontos akarsz lenni, érdemes külön venni a brand keresésekből és a generikus keresésekből adódó látogató számot, ill. ezek CPC költségét.

A bemutatott példa szerint havi 12.500 organikus látogató elérése átlagos CPC költséggel számolva akár havi 600.000 Ft is lehet!

Meglepődtél? Bevallom, egy kicsit én is, amikor feketén-fehéren láttam, hogy mennyit ér egy SEO szakember munkája.

Érdekes volt grafikonon kimutatva látni azt is, hogy az Adwords költések növelésével együtt nő a CPC költség is. Azaz minél többet adwordsözöl, annál több árbevételed lesz, de a profitod nem  nő a végtelenségig. Van egy olyan inflexiós pont, ahol már nem éri meg tovább növel az adwords költést, mert a profit csökkenni kezd.

Párhuzamot vonhatunk a keresőoptimalizálásra költött forintok tekintetében is. Bár a keresőoptimalizálás költsége az idő előrehaladtával fajlagos csökken egy látogatóra nézve, egy idő után elérkezik az a pont, ahol már bármennyit költünk SEO-ra, nem tudunk több látogatót szerezni az organikus keresőből.

Attribúciós modellek, többcsatornás konverziók

MTT_media_MolnarTamas_prezi

Az Analytics bár kétségtelenül nagyon hasznos, de nem a leghálásabb előadási téma. Molnár Tamáson látszott, hogy járatos az Analytics bugyraiban, de már nehezen tartotta fenn a figyelmet. Pedig érdekes dolgokról beszélt.

Az Analyticsben az e-commerce modul használatával, ill. célok beállításával mérni tudjuk, hogy melyik forrásból mennyi árbevételünk született. Azonban ha csak azt figyeljük, hogy az adott csatorna mennyi pénzt hozott, könnyen hozhatunk elhamarkodott döntést.

MTT Média analytics prezentáció

A legtöbb esetben ugyanis a látogató nem azonnal vásárol, hanem többször interakcióba kerül a honlapunkkal, mielőtt konvertálna. Azt, hogy milyen csatornákon keresztül jutott el hozzánk a többcsatornás útvonalak mutatják meg az Analyticsben.

MTT Média analytics prezentáció

Ha tisztán vizsgáljuk az egyik csatorna költség / bevétel hányadán, könnyen gondolhatjuk azt, hogy kidobtuk a pénzt az ablakon.

De a ha a segített konverziókat elemezzük, láthatjuk, hogy az adott csatorna nélkül a látogató el sem jutott volna a honlapunkra, azaz esélyünk sem lett volna őt költésre bírni.

A kérdés az, hogy ilyen esetben hogyan mérjük, hogy az egyes csatornákra költött pénzünk hogyan térül meg?

Szerencsére ehhez nem kell matematikusnak vagy statisztikusnak lennünk, mert az Analyticsben több hozzárendelési modell is van erre.

A két leggyakoribb az első interakció ill. az utolsó interakció modell. Az előbbinél a felhasználót elsőként behozó csatornára osztjuk a teljes árbevételt, utóbbinál pedig arra, amiről utolsóként érkezett, mielőtt konvertált.

Ha ennél igazságosabbak akarunk lenni, a lineáris modellel szétoszthatjuk a konverzióra jutó teljes árbevételt az összes csatorna között.

Ha mégis matematikusok vagy statisztikusok vagyunk, saját modelleket is építhetünk, sőt, bármelyik három modellt össze is tudjuk hasonlítani.

Így még pontosabb képet kaphatunk arról, hogy a keresőoptimalizálásra költött forintjaink megtérülnek-e.

Összefoglalás

Azért szeretem ezeket a rendezvényeket, mert a korábban megszerzett tudást képesek  más megvilágításba helyezni.

Éles László előadása előtt többször hevesen bólogattam, annyira egybecsengtek a mondatai azzal, hogy mi szerintem egy honlap célja.

A SEO értéke számomra sosem volt kérdéses, hiszen a honlapjaim havi hét számjegyű bevételt hoznak az organikus találatokból. A Márk által prezentált szám mégis óriási rádöbbenés volt arra, hogy a SEO tudással micsoda érték van a kezemben.

Tamás Analytics tudása lenyűgözött. Bárcsak mi, online vállalkozók a rendelkezésre álló Google arzenálnak csak felét kihasználnánk! Sokkal kevesebb bukott vállalkozás lenne, és sokkal jobban tudnánk, mire kell fókuszálnunk az online bevétel maximalizálása érdekében.

Úgyhogy javaslom, figyeld az MTT Akadémia rendezvényeit, mert az ingyenes előadásokon is sok homlokracsapós felismerésben lehet részed.

Ráadásul a Google Ground menő hely, és még az is lehet, hogy összefutunk. Ha találkozunk, mindenképp köszönj rám!

Köszönjük Katának! (Forrás: http://seostrategia.hu/adwords-vagy-seo-mindketto/)

Következő event A jövő digitális trendjeiről április 25-én lesz, melynek részleteit ITT olvashatjátok! A fókuszba a mobilkampányok kerülnek majd! Várunk minden potenciális Érdeklődőt! 🙂

Szólj hozzá!

hozzászólás

MEGOSZTÁS
Előző cikkMTT Akadémia: heti rendezvényeink
Következő cikkTanfolyamunk újabb csoporttal indul @0524
Marinkás Anikó
Rendezvényszervezőként dolgozom 5 éve, az MTT Akadémia oktatásaiért immáron 2 éve felelek. Workshopok, tréningek, kiemelt események, konferenciák szervezése mind hozzám tartozik a cégen belül, ezenfelül az események marketing része is. Keressetek bátran kérdés esetén az elérhetőségeimen: +36202359180 aniko.marinkas (kukac) mtt.hu

Az adwordsblog.hu sütiket használ. A cookie-k segítenek abban, hogy szolgáltatásainkat teljesítsük. Ha beleegyezel a cookie-k használatába, úgy elfogadod az adat és süti-kezelésre vonatkozó irányelveket. További információ

Hogyan használja a Google a cookie-kat? A cookie egy rövid szöveg, amelyet a felkeresett webhely küld el böngészőjébe. Segítségével a webhely megjegyzi a látogatásával kapcsolatos információkat, például az Ön által használt nyelvet és egyéb beállításokat. Ezáltal gördülékenyebbé válhat a következő látogatás, és könnyebb lesz a webhely használata. A cookie-k fontos szerepet játszanak. Nélkülük az internet használata sokkal nehézkesebb lenne. Többféle célra használjuk fel a cookie-kat. Használatukkal például megjegyezzük a biztonságos keresésre vonatkozó beállításait, hogy ezáltal releváns hirdetéseket jelenítsünk meg Önnek, számláljuk, hogy hány látogató érkezett az adott oldalra, megkönnyítjük a szolgáltatásainkra való regisztrációt, és megvédjük az adatait. Láthatja a Google által használt cookie-k listáját, és megtudhatja, hogy a Google és partnerei miként használnak cookie-kat a hirdetésekben. Azt, hogy miként védjük az Ön adatait a cookie-k és egyéb információk használata közben, adatvédelmi irányelveink ismertetik. A Google által használt cookie-k típusai A Google-webhelyek és a hirdetésekkel kapcsolatos termékek működtetéséhez különböző típusú cookie-kat használunk. Elfordulhat, hogy az alább meghatározott cookie-k közül néhányat, vagy akár mindet tárolja a böngészője. A cookie-kat megtekintheti és kezelheti a böngészőjében (bár a mobileszközök böngészői nem mindig biztosítják ezt a lehetőséget). Használati kategória Példa Preferenciák Ezek a cookie-k lehetővé teszik, hogy webhelyeink megjegyezzék a webhely működési módját vagy megjelenését, például az Ön által beállított nyelvet vagy az Ön tartózkodási régióját módosító információkat. A régió megjegyzése révén például a webhely helyi időjárás-jelentést vagy közlekedési híreket tud szolgáltatni. E cookie-k segítségével a szövegméret, a betűméret, valamint a weboldalak egyéb részei is módosíthatók. A preferenciákat tároló cookie-kban lévő információk hiányában a webhely kevésbé gördülékenyen működhet, de ez nem akadályozza meg a működését. A legtöbb Google-felhasználó böngészője tárolja a „NID” nevű, a beállításokkal kapcsolatos cookie-t. A böngésző ezt a cookie-t küldi el a Google webhelyeinek szóló kérésekkel. A NID cookie egy egyedi azonosítót tartalmaz, amelyet a Google az Ön preferenciáinak – például az előnyben részesített nyelv (pl. a magyar), a keresési találatok megjeleníteni kívánt száma (pl. 10 vagy 20), vagy, hogy bekapcsolja-e a Google Biztonságos keresés szűrőt – és egyéb adatainak tárolására használ. Biztonság Biztonsági cookie-kat használunk a felhasználók hitelesítése, a bejelentkezési adatokkal való visszaélés megelőzése, továbbá annak érdekében, hogy megvédjük a felhasználói adatokat az illetéktelen személyektől. Például az „SID” és a „HSID” nevű cookie-kat használjuk a felhasználó Google Fiókjához tartozó azonosító digitálisan aláírt és titkosított adatainak és a legutóbbi bejelentkezési időpont tárolására. Ennek a két cookie-nak a segítségével számos támadást meg tudunk akadályozni, például a weboldalakon kitöltött űrlapok tartalmának ellopására irányuló kísérleteket is. Folyamatok A folyamatokat tároló cookie-k elősegítik a webhely működését és a webhely látogatói által elvárt szolgáltatások biztosítását, például megkönnyítik a weboldalak közötti navigálást vagy a webhely biztonságos területeinek elérését. Ilyen cookie-k nélkül a webhely nem működik megfelelően. Például az „lbcs” nevű cookie teszi lehetővé, hogy a Google Dokumentumok egyetlen böngészőben több dokumentumot is meg tudjon nyitni. A cookie letiltása esetén a Google Dokumentumok szolgáltatás nem működik megfelelően. Hirdetés A cookie-kat használjuk fel arra is, hogy a hirdetéseket a felhasználók számára vonzóbbá, a megjelenítők és hirdetők számára pedig értékesebbé tegyük. A cookie-k néhány gyakori alkalmazási módja: a hirdetések kiválasztása annak alapján, hogy mi a releváns az adott felhasználó esetén, a kampányok teljesítményéről szóló jelentések tökéletesítése, és a felhasználó által már megtekintett hirdetések megjelenítésének elkerülése. A Google cookie-kat – például a NID és SID cookie-kat – használ a Google-termékekben, így például a Google Keresésben látható hirdetések testreszabásához. Az ilyen cookie-kat például arra használjuk, hogy megjegyezzük az Ön legutóbbi kereséseit, az egyes hirdetők hirdetéseivel vagy a keresési eredményekkel való korábbi interakcióit, továbbá a hirdetők webhelyein tett látogatásait. Ez segítségünkre van abban, hogy testre szabott hirdetéseket jelenítsünk meg Önnek a Google-on. Cookie-kat használunk az általunk az internet különféle oldalain biztosított hirdetések esetén is. A Google-on kívüli webhelyeken általunk használt fő hirdetési cookie neve „id”, amelyet a böngésző a doubleclick.net domainen tárol. Egyéb cookie-kat is használunk, például a következőket: _drt_, FLC és exchange_uid. Más Google-termékek, mint például a YouTube, sokszor szintén ezeket a cookie-kat használják, hogy relevánsabb hirdetéseket jelenítsenek meg Önnek. Előfordulhat, hogy a rendszer hirdetési cookie-t tárol az Ön által felkeresett webhely domainjén. DoubleClick termékünk esetén egy „__gads” cookie-t tárolunk az Ön által meglátogatott webhely domainjén. A Google saját domainjein tárolt cookie-któl eltérően ezt a cookie-t a Google ne tudja olvasni, amikor Ön más webhelyeken van. A cookie például az adott domainen megjelenített hirdetésekkel való interakciók mérésére, továbbá annak megelőzésére szolgál, hogy ugyanazok a hirdetések túl sokszor jelenjenek meg ugyanannak a felhasználónak. A Google különböző konverziós cookie-kat is használ, amelyek jellemzően azt segítik elő, hogy a hirdetők meg tudják határozni, a hirdetéseikre kattintók közül végül hányan vásárolják meg a terméküket. Az ilyen cookie-k révén a Google és a hirdetők meg tudják határozni, hogy valaki rákattintott a hirdetésre, majd később a hirdető oldalára látogatott. A konverziós cookie-kat nem használja a Google az érdeklődésen alapuló hirdetések célzásához, és a cookie-k csak korlátozott ideig tárolódnak. Ezeket a cookie-kat általában a googleadservices.com vagy a google.com/ads domainen tárolja a rendszer, nevük pedig például az, hogy „Conversion” vagy „TAID”. A konverziós cookie-k adatait Google-fiókjával együtt is felhasználhatjuk arra, hogy összekapcsoljuk az Ön által használt eszközökön végbement konverziós eseményeket. Kizárólag az ezekből a cookie-kból összegyűjtött, személyazonosításra nem alkalmas adatokat osztjuk meg a hirdetőkkel. Bizonyos további cookie-jaink is felhasználhatók a konverziós események mérésére. A DoubleClick és Google Analytics cookie-k például e célra is felhasználhatók. Munkamenet állapota A webhelyek gyakran arról gyűjtenek információkat, hogy a felhasználók hogyan lépnek kapcsolatba egy adott webhellyel. Ez magában foglalhatja a felhasználók által leggyakrabban meglátogatott webhelyeket, vagy azt, hogy a felhasználók milyen hibaüzenetet kapnak bizonyos oldalakon. Ezeket az úgynevezett „munkamenet-állapotot jelző cookie-kat” arra használjuk, hogy a még jobb böngészési élmény biztosítása érdekében szolgáltatásainkat továbbfejlesszük. Az ilyen cookie-k blokkolása vagy törlése esetén nem válik a webhely használhatatlanná. Ezek a cookie-k a kattintásalapú hirdetés (pay per click, PPC) és a partnerhirdetések hatékonyságának anonim módon történő felmérésére is felhasználhatók. Például a „recently_watched_video_id_list” nevű cookie-t használjuk arra, hogy a YouTube rögzíteni tudja egy adott böngészőben legutóbb megtekintett videókat. Google Analytics A Google Analytics a Google elemző eszköze, amely abban segít a weboldalak és alkalmazások tulajdonosainak, hogy pontosabb képet kapjanak látogatóik tevékenységeiről. A szolgáltatás cookie-kat használhat, hogy információkat gyűjtsön és jelentést készítsen a weboldal használatára vonatkozó statisztikai adatokból anélkül, hogy egyénileg azonosítaná a látogatókat a Google számára. A Google Analytics által használt fő cookie a „__ga” cookie. A webhelyhasználati statisztikai adatokból készülő jelentések mellett a Google Analytics – az előbbiekben ismertetett néhány hirdetési cookie-val együtt – felhasználható arra is, hogy relevánsabb hirdetéseket jelenítsünk meg a Google-termékekben (például a Google Keresésben) és szerte az interneten. További információ az Analytics által használt cookie-król és az adatvédelemről. A cookie-k kezelése a böngészőben Vannak, akik nem szeretnék engedélyezni a cookie-k használatát – a legtöbb böngésző ezért lehetőséget biztosít a cookie-k kezelésére. Egyes böngészőkben webhelyenként állíthatók be szabályok a cookie-k kezeléséhez, így adatainak használatát pontosabban szabályozhatja. Ez azt jelenti, hogy letilthatja a cookie-kat az összes webhelyről, kivéve azokat, amelyekben megbízik. A Google Chrome böngészőben az Eszközök menüben található a Böngészési adatok törlése lehetőség. Ennek segítségével törölheti a cookie-kat és egyéb, webhelyekkel és bővítményekkel kapcsolatos adatokat, többek között az Adobe Flash Player által a készülékén tárolt adatokat (közismert néven a Flash cookie-kat). Tekintse meg a Chrome-ban tárolt cookie-k kezeléséről szóló útmutatónkat. A Chrome egy másik funkciója az inkognitómód. Az inkognitómód akkor hasznos, ha nem szeretné, hogy a meglátogatott webhelyek vagy a letöltések megjelenjenek a böngészési és letöltési előzmények között. Minden inkognitómódban megnyitott ablak bezárásakor törlődik az inkognitómód használata közben létrehozott összes cookie is. Köszönjük együttműködésed és látogatásod!

Bezárás