SMARTFEST: Szerzőből vállalkozó – interjú Fejős Évával

229

Fejős Éva író, újságíró, publicista 2013-ban hozta létre saját kiadóját az Erawant, 2016 óta saját nevével fémjelzett magazint is kiad. Nagy kihívást jelentett számára a saját kiadó létrehozása az írás mellett, de mindig is szeretett egyik lábbal a földön állni, a másikkal viszont a felhők fölött lebegni.

Adwords Blog: Újságíróként, regényíróként dolgozol és saját kiadód van. Miért kezdtél el regényeket írni, majd saját kiadót üzemeltetni?

Fejős Éva: Regényeket már tizenéves korom óta írok, az első (a saját nevemen) 2008-ban jelent meg (Bangkok, tranzit), akkor még másik kiadónál, az Ulpius-háznál. Ezt követte náluk még tíz regényem. Idővel szerettem volna a kezembe venni a saját sorsomat szakmailag is, ezért 2013-ban létrehoztam a saját könyvkiadómat, az Erawant. A vállalkozói lét nyilván részint bizonytalanabb, mint az alkalmazotti, de én akkor már egy éve szabadúszó újságíró voltam. 2012-ben felmondtam a Nők Lapjánál (amit nagyon szerettem, de a saját utamat járni sokkal izgalmasabb volt, már akkor tervezgettem a saját magazinom megjelentetését). Nagy kihívást jelentett a saját kiadó létrehozása és menedzselése az írás mellett, de mindig szerettem egyik lábammal a földön állni, a másikkal viszont a felhők fölött lebegni, és ezt a saját vállalkozásom vezetése mellett regényíróként szerencsére megtehetem, megtaláltam az egyensúlyomat.

Adwords Blog: A kiadódnál kedvenc külföldi szerzőid könyveit is megjelentetitek. Milyen irányvonalak mentén dolgoztok? Milyen célcsoport számára adtok ki könyveket?

Fejős Éva: Szerettem volna azokat a külföldi regényeket megismertetni az olvasóimmal, amelyek számomra fontosak, vagy amiket egyszerűen jónak, szórakoztatónak tartok. Elsősorban a saját olvasótáboromra alapoztam, de nyilván jöttek új olvasók is a külföldi szerzőinkkel. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a szegmense a kiadónak nagyrészt még mindig hobbi, mert a vállalkozás a saját könyveimre és a saját olvasótáboromra alapul.

Adwords Blog: Hogyan használjátok az online marketinget a kiadó népszerűsítéséhez?

Fejős Éva: Igazából azt sem tudtam, eszik-e vagy isszák például a Google Adwords-öt, de a Facebook hirdetéseket is saját magam kezdtem kipróbálgatni. Utóbbi talán könnyebben ment, de az Adwords-be gyakran beletört a bicskám, nem jól céloztam, sok pénzt elköltöttem haszontalanul. Az MTT Médiának az egyik Google Adwords-képzésére jelentkeztem, és az ott tartott előadásokat hallgatva rájöttem, hogy ehhez nekem sosem lesz elég türelmem – vagyis ahhoz, hogy megtanuljam a pontos célzásokat, a remarketingelést stb. Rájöttem, hogy sokkal több időt és pénzt nyerek, ha szakembereket bízok meg az online hirdetések kitalálásával, a célzással. Akkor kezdtünk együtt dolgozni az MTT Média előcégével, és ezt azóta sem bántam meg.

Egyébként számos saját kudarcom is volt online marketinget illetően. Például kaptam kedvező lehetőséget egy üzleti magazinos hirdetésre, ami egyáltalán nem érte meg, mert a kattintásokból nem lett vásárlás (az Analytics-ben láttam). Természetesen az online jelenlét nagyon fontos, de ma már nem merészkedem ennyire idegen terepre. Jó lecke volt, nem bántam meg, egyszerűen ki kell találni, hogy hol találjuk meg az olvasóimat.

Adwords Blog: Milyen csatornák a legnépszerűbbek?

Fejős Éva: Nálam a Facebook és a Google működik legjobban. Korábban elég sok offline hirdetéssel dolgoztam, de zavart, hogy nem tudtam mérni az eredményeket.

Fejős Éva

Adwords Blog: Hogyan tudtok igazodni a változó online marketing trendekhez?

Fejős Éva: Szerencsére ezt az MTT Média megteszi helyettünk, tőlünk csak bannereket, szövegeket kérnek, a célzásokat elvégzik.

Adwords Blog: Mi az, amivel a leginkább fel tudjátok kelteni a célközönség érdeklődését?

Fejős Éva: Ha személyesen szólok az olvasókhoz, leendő olvasóimhoz. Meg persze nálam az is fontos, hogy elég sok a saját könyvcímem, ezért új könyv megjelenésénél az új címet kell nagyon bereklámozni, hogy az olvasók értesüljenek róla, megjelent a leges-legújabb, úgyhogy kicsit másként működik már a reklámom, mintha még csak egy-két megjelent könyvnél tartanék.

Adwords Blog: Szerinted különbözik a könyvek népszerűsítése, értékesítése más termékektől és szolgáltatásoktól?

Fejős Éva: Részint különbözik, mert kulturális, szórakoztató termékekről van szó, másrészt viszont ugyanazokkal az eszközökkel kell és lehet elérni a vásárlókat, mint a más típusú termékek esetén. Nálam a személyesség fontos, de ez számomra természetes, mert mindig közvetlen voltam és folyamatosan kapcsolatot tartottam az olvasóimmal. A saját webshopomban például gyakran ajándéknovellával lehet megvásárolni egy-egy regényemet (amit máshol nem adunk a könyvhöz), illetve “fejősévás” könyvjelzőt, egyéb kis apróságot is csomagolunk a könyv mellé.

Adwords Blog: A Facebook-on népszerű oldalad van. Véleményed szerint mennyire fontos, hogy egy író rendelkezzen social media oldallal?

Fejős Éva: Nagyon fontos. Én 2008 óta tartom a kapcsolatot az olvasókkal a Facebook-on, gyorsan értesülnek az újdonságokról, a kérdéseikre szinte azonnal választ kapnak, nagyon jó fórum a Facebook arra, hogy az olvasók érezzék, figyel rájuk a szerző.

Adwords Blog: Hogyan egyeztethető össze az írói érzékenység az üzleti világgal? Okoz ez valamilyen nehézségeket a mindennapokban?

Fejős Éva: Régebben nem voltam a számok embere, de ma már muszáj számokkal, eredményekkel, pénzzel is foglalkoznom. Szerintem ez csak épít engem is, ráadásul egy vállalkozást nem lehet úgy vezetni, ha az ember egy méterrel a föld fölött lebeg. Nagyon fontos számomra, hogy érzem a felelősséget: a siker is az enyém, meg az esetleges kudarc is. Természetesen az is fontos, hogy nagyon jó emberekkel vettem körül magam, akik egyáltalán nem mellesleg szakmailag is kiválóak. Egy nagyon profi csapattal dolgozom, és azt már rég megtanultam, hogy a szakértelmet meg kell fizetni. Nálam ez úgy néz ki, hogy emberileg is jó kapcsolatot kell ápolnom valakivel, csak akkor tudunk szakmailag is együtt dolgozni, mert a mindennapokban, a hétköznapokban, az üzleti megbeszéléseken is szeretem jól érezni magam.

Adwords Blog: Milyen jövőbeni céljaid vannak?

Fejős Éva: Írom az aktuális regényt, és szeretnénk minél több jó könyvet megjelentetni, illetve a saját magazinommal (Fejős Éva életmódmagazin), ami egy nagyon tartalmas glossy, szeretnék minél több olvasóhoz eljutni.

Adwords Blog: November 15-én előadó leszel a SMARTFEST konferencián. Kinek ajánlanád leginkább az előadásodat?

Fejős Éva: Talán azoknak, akik hozzám hasonlóan szerelemből csinálják, amit csinálnak, és mellesleg (vagy nem mellesleg) vállalkozói létre adták a fejüket, és szeretnének üzletileg is sikeresek lenni.

 

Fejős Éva is előad november 15-én a SMARTFEST konferencián “Szerzőből vállalkozó, vagyis érzékeny lélek és az üzlet együtt” témában.

Ne maradj le róla, regisztrálj ITT!

Szólj hozzá!

hozzászólás

MEGOSZTÁS
Előző cikkFacebook: felvásárolta a tbh-t
Következő cikkSMARTFEST: Online és fizikai boltok szimbiózisa
Janni Anikó
2009 óta foglalkozom újságírással, valamint több éve dolgozom kommunikáció, PR és marketing területen. A lifelong learning szemléletet képviselem, így törekszem minden olyan tudás elsajátítására, melyet a szakmai pályám során hasznosítani tudok.