6 tanács a közelegő a Black Friday-re – Első rész

116

Folytatódik az elmúlt évek trendje, s November végén a pénztárgépeinket remélhetőleg újra csapágyasra hajtja az előző évekhez képest 7-10 %-os növekedés. A közép-európai piacra általában 1-2 év késéssel érkezik meg az amerikai trend, így az idén várható növekedés megbecslése érdekében érdemes a tavaly előtti Statista charthoz nyúlni, amely szerint az Államokban a Hálaadás hétvége még mindig jelentős, de vesztett lendületéből. 2016-ban a legerőteljesebb növekedést a Cyber Monday produkálta. 2017– ben ez a nap előreláthatólag 4-szer annyi vásárlót hoz majd be, mint egy átlagos nap. Az éves Black Friday növekedési ráta szintén elkezdett laposodni 2015-ben és 2016-ban, de a boltosok még így is az átlagos forgalom 2,5 – 2,7-szeresére számíthatnak.

( source: Business Insider)

A Cyber Monday-növekedés továbbra is megállíthatatlan. A Black Friday lendület kihűlőben, de még így is nagyobb növekedést könyvelhet el, mint az e-commerce növekedés átlaga.

1.Teszteljük a betöltési sebességet

Hogyan birkózzunk meg ezzel az elszabadult forgalommal a szervereinken?

A Kissmetrics blog szerint az online kiskereskedők átlagosan 25% ot buknak azon elpártoló vásárlók miatt, akik ráunnak arra, hogy a betöltési sebesség tartósan 4 másodperc fölé emelkedik.

A képek és CSS méretét könnyedén és automatizált megoldásokkal csökkenthetjük, minderről a Yusp angol nyelvű e-bookja részletes tájékoztatást ad.

A site sebessége ellenőrizhető a Google PageSpeed használatával, ahol a felsorolt szabályok betartása szavatolja számunkra a gyors oldalbetöltést. Itt nem azt kell szem előtt tartanunk, hogy 75 felett tartsuk az eredményünk, hanem azt, hogy a betöltési idő 2 másodperc alatt maradjon. A látogatók mostani igénye a 2,5-3 másodperces maximum, ezért ajánlott az 1 másodpercet belőni, hogy legyen még biztonsági mozgásterünk.

„Betöltési tolerancia” a fastcompany.com és az Amazon mérésében.

Segít az optimalizálásban a YSLow open source eszköze, amely bejárja a site DOM elemeit ( document object model ) és információt gyűjt az itt talált komponensekről ( méret, csomagolás módja stb. ) s egyből javaslatokat is tesz, miként lehetne a méretből lefaragni.

Az YSlow  23 könnyen tesztelhető szabályt sorol fel, hogy biztosan elkerüljük a lassú betöltést:

  1. HTTP Request-ek minimalizálása
  2. Content Delivery Network használata
  3. Kerüljük az üres src –t vagy  href -et
  4. Adjunk hozzá  Expires- vagy  Cache-Control Headert
  5. Gzip Komponensek
  6. A StyleSheet-eket helyezzük a kód tetejére
  7. Scripteket az aljára
  8. Kerüljük a CSS Expression-okat
  9. JavaScript-et és CSS-t helyezzük kívül
  10. DNS Lookup –okat csökkentsük, amekkorára csak lehet
  11. JavaScript –ek és  CSS-ek minimalizálása
  12. Kerüljük a Redirect-eket
  13. Duplikált Scriptek eltávolítása
  14. ETag-ok konfigurálása
  15. Oldjuk meg, hogy az AJAX Cache-elhető legyen
  16. Használjuk a GET-et  AJAX Requestekhez
  17. DOM elemek számát csökkentsük le
  18. A 404-es-eket töröljük vagy helyettesítsük
  19. Cookie méretek minimalizása
  20. Cookie-Free Domaineket használjunk a komponensekhez
  21. Kerüljük a Filterek alkalmazását
  22. HTML –ben ne növeljük a képméretet
  23. A favicon.ico –kat kicsinyítsük, amennyire lehet s tegyük cache-elhetővé

2.Dedikált IP, CSS-Sprite-ok és Gzip-kompresszió

Győződjünk meg róla a tárhely szolgáltatónknál, hogy a szerverek képesek megbirkózni a megnövekedett forgalommal. Forgalmi csúcs esetén, a webáruház könnyen elveszti kontrollálhatóságát, ha a host nem rugalmas, vagy ha nem dedikált az IP-je. Megnyugodhatunk, ha SSL- certifikátumot látunk, ugyanis az azt jelenti, hogy az IP-nk dedikált ( SSL kapcsolat esetén mindig előfeltétel a dedikált IP )

A túl sok befutó http-igény szintén hajlamos lassítani a rendszerünket. A fejlesztővel itt a CSS-sprite-ok használatáról érdemes konzultálni, ami egy kötegelő eljárás: a hasonló elemekkel bíró objektumokat csoportokba tömöríti a sok http-igény csökkentésére.

A GZip –kompresszió elérhetőségéről is érdemes a tárhelyszolgáltatóval konzultálni. A Google mérései szerint ez a fajta kompresszió 70%-kal is képes a file méreteket redukálni.

3.Elő a Popupokkal és a Lightbox-okkal

A popupok még mindig népszerűek, dacára annak hogy belezúznak az éteri tisztaságúnak induló vásárlás-élménybe, és arra kényszerítik a vásárlót, hogy keresgélje az apró, rejtőzködő x-et a felugró ablak sarkában.

Az email-gyűjtő pop up-ok extrém jól teljesítenek 6-8 héttel az ünnepek előtt, ha ez úton szeretnénk címeket összekalapozni a Black Friday-Cyber Monday-t felvezető akcióhoz. Kétségtelen, hogy idegesítő a vásárló számára, de még így is megéri: ne felejtsük, hogy a pop-up típusú email feliratkozó boxok 5-7 szer több feliratkozót képesek bevonzani, mint a statikus, oldalsó feliratkozók. (amennyiben a popupok egy vásárlónak kb. 60 naponként bukkannak fel, illetve a lapbetöltés után 2 másodperccel jelennek meg)

A popupok 5 fő aspektusa: idő-alapú, tartalom alapú, görgetésre reagáló, exitálási szándékra reagáló és a pop-out.

1.Alkalmazhatunk például egy tartalomalapú  ( vásárlónkra perszonalizált )  pop-up ablakot, amit  exit-szándék érzékeléssel feldobva,  ablakbezárás előtt  a vásárló elé tálalja a testreszabott termékeket.

2.Kérjünk ezután egy e-mail címet, amelyre a néhány perszonalizált, szuperkedvezményes termék ajánlatát elküldhetjük Black Friday – Cyber  Monday környékén.

3.És/vagy ajánljunk néhány válogatott terméket, amely már most megvásárolható a feliratkozóknak, ( és valóban ) nem kell várni BF / CM –ig.

További hasznos információ az év végi rohamhoz közeledve a Yusp ingyenesen letölthető, angol nyelvű Black Friday e-bookjában található.

Szerző: Markó András Marcell
Content marketer @ Yusp | Gravity R&D

Szólj hozzá!

hozzászólás