SMARTFEST: Online értékesítés, de nem webshop – interjú Kiss Dórával

143

Kiss Dórának, egy biztosítótársaság marketingesének újra kellett értelmeznie mindazt, amit a webáruházakról sulykoltak mindenhol. Online marketingről, trendekről és változásokról beszélgettünk vele.

Adwords Blog: 2005 óta foglalkozol online marketinggel. Milyen változások figyelhetőek meg ezen a területen az évek során?

Kiss Dóra: Rengeteg változáson mentünk keresztül azóta, az utóbbi években pedig érzékelhetően felgyorsult a technikai fejlődés. Nagyjából 10 évvel ezelőtt még “menőnek” számított, ha egy vállalkozás jelen volt a neten, manapság ez már nem is kérdés. A cégek számára az online jelenlét meghatározóvá vált, sok esetben pedig az egyetlen csatornává nőtte ki magát. A weben keresztül történik a kommunikáció és az értékesítés jelentős része is. Ez természetesen nem véletlen: felnőtt egy olyan generáció, amely már ebbe a digitális világba született bele. A legfiatalabbak közül sokan már egyáltalán nem, vagy csak online néznek tévét. Már nem e-maileznek és nem a Google-ben keresnek információkat. Nemhogy asztali számítógépet, már laptopot sem használnak, mindent a mobiljukon keresztül intéznek. Youtube-on néznek videókat és a közösségi oldalakról szerzik az információikat, ott tartják a kapcsolatot az ismerőseikkel. Nekünk marketingesként az ő viselkedésükhöz kell alkalmazkodnunk, hiszen ha most még nem is, de idővel ők lesznek a célcsoportunk.

Adwords Blog: Milyennek látod az aktuális online marketing trendeket?

Kiss Dóra: A mostani trendek közül talán a mobil applikációkat és a chatbotot emelném ki. Mindkettő nagyon divatos manapság és tény, hogy sok esetben valóban kifejezetten hasznosak, de nem hiszem, hogy mindig, minden esetben ez az üdvözítő megoldás.

Adwords Blog: Véleményed szerint mit hoz a jövő az online marketing területén?

Kiss Dóra: A különféle automatizált megoldások, az egyre pontosabb mérések és statisztikák nagyban segítenek nekünk az online kampányok tervezése során. Segítségükkel jobban megismerhetjük a célcsoportunk tagjainak viselkedését, preferenciáit. Ezek az adatok már most is kincset érnek!

A másik lényeges dolog szerintem az idő tényező. Nézzünk csak magunkba: a neten böngészve is egyre türelmetlenebbek vagyunk, azonnal szeretnénk megkapni a szükséges információkat. Természetes tehát, hogy marketingesként a megfelelő pillanatban kell a felhasználóknak biztosítanunk mindazt az információt, amire várnak. Legyen szó akár egy online hirdetésről, akár  egy weboldal megtekintéséről.

Nem utolsó sorban pedig ott van a mobil. Ez kiemelten fontos területnek számít már most is, de azt gondolom, itthon ebben azért még bőven van potenciál.

Adwords Blog: Szerinted miért fontos a SEO?

Kiss Dóra: Tapasztalatom szerint a legtöbb online kampány csak egészen precíz célzással és időzítéssel tud működni és fontos, hogy gyorsan tudjunk reagálni az időközben tapasztalt változásokra. A SEO eredményei ezzel szemben jellemzően hosszabb távon érvényesülnek és a befektetett energia nem közvetlenül térül meg, ezért csak a megfelelő kampánycélok esetén érdemes bevetni. Azt gondolom, hogy hosszabb távú, brand-építő, értékesítést támogató céllal van helye a SEO-nak.

Érdekes, hogy a “Google a barátunk” mondat  ellenére számos felhasználó egész egyszerűen már nem használja a klasszikus keresőmotorokat. Egyelőre nem tudni, hogy ebből trend lesz-e, de ha ebbe az irányba haladunk, akkor a SEO idővel veszíteni fog a jelentőségéből.

Adwords Blog: Fontos, hogy az ügyfelek online is elérjék a termékeket és szolgáltatásokat?

Kiss Dóra: Egy “egyszerűbb”, könnyen értelmezhető vagy akár impulzus termék esetén csupán az információ szolgáltatás valószínűleg kevés lesz. Hiszen ebben az esetben az emberek könnyedén tudnak dönteni arról, hogy ott, azonnal megvásárolják a terméket. Hát adjuk meg nekik a lehetőséget erre! Nem az a legjobb dolog, ha a vásárló saját maga sikeresen el tudja intézni a vásárlást mindenféle humán beavatkozás, segítség nélkül?

Ha kicsit bonyolultabb vagy drága termékről van szó, akkor fontos a megfelelő módon tálalt információ és sokszor szükség lehet személyes segítségnyújtásra is. De ebben az esetben is azt gondolom, hogy van létjogosultsága az online vásárlásnak.

Adwords Blog: A közösségi média egyre népszerűbb a fogyasztók körében. Hatással van az edm kampányokra?

Kiss Dóra: A közösségi oldalak térnyerésével sok cég gondolta úgy, hogy “nekünk is ott kell lennünk”. A követők, a lájkok gyűjtése sokáig státuszszimbólum volt. Az volt a fő kérdés, hogy kinek van több követője? Véleményem szerint ez ma már nem jelent semmit. Sokkal fontosabb az, hogy hány felhasználóhoz tudjuk ténylegesen eljuttatni a kívánt üzenetet. Ez nincs másként az edm esetén sem. Hiába van egy óriási címlistánk, ha annak nagy része nem aktív.

Hogy edm vagy social? Ez nagyban az üzleti céltól függ, de talán azt mondanám, hogy a kettő kombinációja lehet a nyerő.

Adwords Blog: Előadásod címe az „Online értékesítés, de nem webshop. Mi az?”. Miről fog szólni? Kinek ajánlanád leginkább?

Kiss Dóra: Amikor valahol meghalljuk, hogy e-commerce, le lehet fogadni, hogy klasszikus webshop-ról lesz szó. Ez az online marketing állatorvosi lova.

Egy biztosítótársaság marketingeseként újra kellett értelmeznem mindazt, amit a webáruházakról sulykoltak mindenhol. A biztosítás sok szempontból eltér egy hajszárítótól vagy mondjuk egy cipőtől, amit egyébként szintén megvásárolhatunk interneten keresztül is.

A prezentációmmal szeretnék az online biztosítás néhány kardinális kérdésére, nehézségére rávilágítani, lehetséges megoldásokat hozni ezekre és ezzel inspirálni a közönségemet. Lehet, hogy az előadásom során felmerült gondolat fog segíteni egy webshop tulajdonost abban, hogy egy régóta fennálló értékesítési problémát megoldhasson. Annak pedig, aki nem webshop témában érdekelt, érdekes lesz bepillantást nyerni egy nem szokványos termék értékesítési folyamataiba.

Kiss Dórával, a Genertel Biztosító Zrt. online marketing menedzserével is találkozhattok a SMARTFEST konferencián november 15-én, ahol az online értékesítésről fog beszélni.

Szólj hozzá!

hozzászólás